Boeingy sú na zemi. Airbus v dodávkach vyhráva už päť rokov

Po tom, ako sa na jednom stroji, ktorý prevádzkuje spoločnosť Alaska Airlines počas letu odtrhol kus boku (presnejšie povedané výplň zakrývajúca neosadené dvere), čo spôsobilo dekompresiu na palube, nariadili americké úrady odstavenie všetkých modelov Boeing 737 MAX 9 z prevádzky. V USA sa to vzťahuje na viac ako 150 lietadiel, takže vplyv na letové poriadky je značný.

Lietadlo Boeing 737 MAX 9 spoločnosti Alaska Airlines, ilustračná fotografia. Foto: TASR/AP

Lietadlo Boeing 737 MAX 9 spoločnosti Alaska Airlines, ilustračná fotografia. Foto: TASR/AP

S rovnakým zákazom čoskoro prišli aj úrady v iných častiach sveta. Nehoda nemala smrteľné následky, ale to je čiastočne dané šťastím, v každom prípade bola veľmi vážna.

Boeing bol kedysi synonymom extratriedy. Prvá firma, ktorá dokázala dostať do úspešnej a bežnej civilnej prevádzky prúdové lietadlá (tými skutočne prvými boli britské kométy, ale v ich dizajne sa skrývala fatálna chyba a niekoľko lietadiel prvej generácie sa roztrhlo vo vzduchu, prvenstvo im priznať môžeme, „úspech“ nie).

Postupnými fúziami s inými firmami, ako bol napríklad McDonnell Douglas v roku 1997, Boeing „nasiakol“ cudzí personál a s ním aj inú manažérsku atmosféru, menej zameranú na technickú kvalitu a viac na dobré PR, „hladkú korporátnu tvár“ a štvrťročné výsledovky.

Americká vláda tradične chráni svoj vlastný priemysel tým, že vojenské zákazky len zriedka zadáva neamerickým firmám. Z hľadiska vojnovej logistiky to má zmysel, ale zároveň to firmám umožňuje spať na vavrínoch, čo je v leteckom priemysle veľmi nebezpečné.

Už predošlá iterácia lietadla MAX, s číslom 8, si začala získavať trochu desivú povesť, keď došlo hneď k dvom zrúteniam zánovných strojov - Lion Air let 610 v Indonézii (189 mŕtvych) a Ethiopian Airlines let 602 (157 mŕtvych). Obe katastrofy sa odohrali v rozvojovom svete, takže sa spoločnosť mohla chvíľu tváriť, že ide o obvyklý problém skorumpovaných chudobných krajín. Lenže tentoraz to nebola pravda, pretože na vine bolo chybné fungovanie systémového softvéru MCAS, ktorý vyvinul a dodal práve Boeing a do ktorého žiadne tretie strany, vrátane mechanikov a posádok, nemohli nijako zasahovať.

Detail Boeingu 737 MAX 9 z nehody, počas ktorej sa odtrhol kus boku. Foto: TASR/AP

Vtedy boli Boeingy MAX odstavené takmer na dva roky a firma Boeing utrpela škodu minimálne 20 miliárd dolárov. Model MAX 9 zatiaľ nikoho nezabil, ale odtrhnutý kus trupu počas letu, navyše opäť súčasť, ktorá bola inštalovaná na zákazku priamo Boeingom, rozhodne firme na dôveryhodnosti nepridá.

A to ani nehovoríme o projekte Starliner, čo má byť Boeingom navrhnutá, ľuďmi pilotovaná kozmická loď. Vývoj starlinera začal v Boeingu v roku 2010 a zatiaľ sme sa nedočkali ani jedného letu s ľuďmi, pretože na prototypoch sa neustále nachádzajú nové a nové poruchy. Iste, je to lepšie, než keby došlo k riskantnému štartu a loď sa zrútila aj s kozmonautmi, ale 14 rokov vývoja bez toho, aby sa dosiahol cieľ, je dosť zlé. Na porovnanie, konkurenčný Dragon firmy SpaceX bol hotový za šesť rokov a celý projekt Apollo, od prvých čiar na papieri až po pristátie Armstronga a Aldrina na Mesiaci, trval zhruba osem rokov.

Strata dôvery v Boeing sa prejavuje tam, kde má možnosť sa prejaviť – totiž na medzinárodnom trhu. Zatiaľ čo Washington môže svojim obľúbencom prideľovať zákazky, ako sa mu zachce, ťažko donúti cudzie štáty a súkromné firmy k tomu istému. A v posledných piatich rokoch vedie nad Boeingom jednoznačne európsky Airbus. Aj keď je Airbus v podstate dieťa francúzskej vlády, ktorá nie je známa svojím kladným vzťahom k trhovej ekonomike, na medzinárodnom trhu sa mu darí podstatne lepšie ako Boeingu a za rok 2023 nazbieral objednávky na približne 2-tisíc lietadiel. Boeing je ďaleko za ním iba s 1 200 kusmi.

Airbus už nad Boeingom v dodávkach vyhráva päť rokov, a aj keď nie je dobré podozrievať jeho šéfov zo škodoradosti, súčasné problémy s modelom MAX 9 padnú Airbusu jedine vhod. V leteckej brandži je dôvera všetkým, a keď sa raz stratí, sakramentsky ťažko sa získava späť.

Poučenie? Systémová skorumpovanosť sa nemusí merať len objemom úplatkov vo vreckách, niekedy úplne stačí tolerovať cudzie prehrešky. Krátkodobé (zarobiť, ušetriť) a dlhodobé (mať dobrú povesť) ciele sa môžu ocitnúť v rozpore, v ktorom tie krátkodobé ciele vyhrávajú až príliš často. A pragmatické pravidlo „panghart, ale náš“ niekedy vedie do vážnych slepých uličiek, nech už jeho vyznávači hovoria akýmkoľvek jazykom.

Text pôvodne publikovali na webe Echo24. Vychádza so súhlasom redakcie.